Digital marknadsföring och dess påverkan på dagens shopping

0
233

Detta inlägg är ett betald inlägg och görs i samarbete med de börsnoterade företagen och / eller deras produkter. Alla hyperlänkar betalas därför hyperlänkar.

Digital marknadsföring definieras som reklam som levereras via digitala kanaler – tex. sökmotorer, webbplatser, sociala medier, e-post och mobilappar. Med hjälp av dessa mediekanaler online är digital marknadsföring den metod genom vilken företag försöker sälja sina varor, tjänster och varumärken.

Konsumenter är beroende av digitala kanaler

En konsument är starkt beroende av digitala kanaler för att undersöka och jämföra produkter. Data från Google har exempelvis visat att 48% av konsumenter börjar sin köpresa på sökmotorer. Runt 33% går in på varumärkets webbplats och 26% söker information på sociala medier i mobiltelefonen.

Modern digital marknadsföring är ett enormt system av kanaler som en marknadsförare behöver förstå sig på. Annonsering på internet är mycket mer komplex än själva kanalerna.

Engagera kunden

Målet är att engagera kunden i ett digitalt landskap och skapa en kännedom om varumärket. Du ska framstå (eller företaget du jobbar på) som en ledare i branschen och kunna vinna kunders förtroende.

Specialister inom digital marknadsföring

Ett naturligt led i detta är företag har uppstått som specialiserar sig på digital marknadsföring. Det är svårt att sätta sig in i det digitala landskapet om du inte är en expert.

Dessa företag anlitas av andra företag för att ta hand om hela den digitala marknadsföringen. Ett exempel är NOGA – ett svenskt företag som sköter den digitala marknadsföringen åt sina kunder på ett professionellt och smidigt sätt.

Framtidens digitala marknadsföring

När det gäller framtiden för digital marknadsföring kan vi förvänta oss en fortsatt ökning av olika bärbara enheter. Konsumenter blir och mer och mer tillgängliga och allt oftare uppkopplade.

Personlig reklam och annonsering

Många förutspår också att sociala medier kommer att tala till kunden på ett mer professionellt och personligt sätt i sociala medier. Att du som kund får reklam och annonser som är specifikt anpassat till just dig. Videoinnehåll kommer förfinas för sökmotoroptimering (SEO) och marknadsföring via e-post kommer också bli ännu mer personlig.